- نت تعمیر
- مرکز مقالات
- مقالات عمومی
- مقالات هزاراستاد
- کمپرسور کولر ماشین روشن نمیشه چطور تعمیر کنم
کمپرسور کولر ماشین روشن نمیشه چطور تعمیر کنم
خلاصه
1404/06/24
روشن نشدن کمپرسور کولر ماشین میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای عیبیابی و تعمیر آن در ایران ارائه میدهم: **1. بررسی اولیه و ایمنی:** *
روشن نشدن کمپرسور کولر ماشین میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای عیبیابی و تعمیر آن در ایران ارائه میدهم:
**1. بررسی اولیه و ایمنی:**
* **ایمنی:** قبل از هر کاری، مطمئن شوید که خودرو خاموش است و سوئیچ در حالت خاموش قرار دارد. از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.
* **علائم دیگر:** به علائم دیگری که ممکن است همراه با روشن نشدن کمپرسور وجود داشته باشد توجه کنید. مثلاً:
* آیا فنهای خنککننده موتور کار میکنند؟
* آیا چراغ A/C روی داشبورد روشن میشود؟
* آیا بوی سوختگی یا غیرعادی حس میکنید؟
**2. بررسی فیوزها و رلهها:**
* **محل قرارگیری:** دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید تا محل جعبه فیوزها و رلههای مربوط به سیستم تهویه مطبوع (A/C) را پیدا کنید. معمولاً یک فیوز و یک رله برای کمپرسور وجود دارد.
* **بررسی ظاهری:** فیوزها را از نظر سوختگی بررسی کنید. اگر فیوزی سوخته بود، آن را با فیوزی با همان آمپر جایگزین کنید.
* **تست رله:** برای تست رله میتوانید از یک مولتیمتر استفاده کنید یا آن را با یک رله سالم دیگر (با مشخصات مشابه) تعویض کنید تا ببینید آیا کمپرسور روشن میشود یا خیر.
**3. بررسی فشار گاز کولر (مهم):**
* **فشار پایین گاز:** یکی از شایعترین دلایل روشن نشدن کمپرسور، پایین بودن فشار گاز کولر است. یک سوئیچ فشار (Pressure Switch) در سیستم وجود دارد که از روشن شدن کمپرسور در صورت کمبود گاز جلوگیری میکند تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود.
* **نحوه بررسی:** برای بررسی فشار گاز کولر، به یک گیج فشار مخصوص سیستم A/C نیاز دارید. این کار بهتر است توسط یک تعمیرکار متخصص انجام شود، زیرا کار با گاز کولر نیاز به دانش و تجهیزات خاص دارد.
* **شارژ گاز:** اگر فشار گاز پایین بود، باید سیستم را شارژ کنید. قبل از شارژ، باید نشتیهای احتمالی سیستم را پیدا و رفع کنید.
**4. بررسی کوپلینگ کمپرسور (Clutch):**
* **کوپلینگ چیست؟** کمپرسور کولر توسط یک کوپلینگ الکترومغناطیسی به موتور خودرو متصل میشود. وقتی کولر روشن میشود، این کوپلینگ درگیر شده و کمپرسور را به حرکت در میآورد.
* **نحوه بررسی:**
* **ظاهری:** کوپلینگ را از نظر آسیبدیدگی، زنگزدگی و کثیفی بررسی کنید.
* **برق:** با استفاده از یک مولتیمتر، بررسی کنید که آیا برق به کوپلینگ میرسد یا خیر. اگر برق نمیرسد، مشکل میتواند از سیمکشی، سوئیچ A/C یا یونیت کنترل (ECU) باشد.
* **فاصله هوایی:** فاصله هوایی بین صفحه کوپلینگ و پولی کمپرسور باید در محدوده مشخصی باشد (معمولاً بین 0.3 تا 0.6 میلیمتر). اگر این فاصله زیاد باشد، کوپلینگ نمیتواند به درستی درگیر شود. میتوانید این فاصله را با فیلر گیج اندازهگیری و تنظیم کنید.
**5. بررسی سیم
در سایت نت تعمیر می توانید لیست بهترین فروشگاه های تعمیر را مشاهده کنید. سایت نت تعمیر به نشانی https://www.NetTamir.ir یک سایت عالی جهت معرفی و ثبت تبلیغات تعمیرکاران، مغازه های تعمیرات و شرکت های تعمیرات می باشد. تعمیرکاران می توانند در این سایت ثبت نام نموده و سپس رزومه خود را ثبت کنند.
**1. بررسی اولیه و ایمنی:**
* **ایمنی:** قبل از هر کاری، مطمئن شوید که خودرو خاموش است و سوئیچ در حالت خاموش قرار دارد. از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.
* **علائم دیگر:** به علائم دیگری که ممکن است همراه با روشن نشدن کمپرسور وجود داشته باشد توجه کنید. مثلاً:
* آیا فنهای خنککننده موتور کار میکنند؟
* آیا چراغ A/C روی داشبورد روشن میشود؟
* آیا بوی سوختگی یا غیرعادی حس میکنید؟
**2. بررسی فیوزها و رلهها:**
* **محل قرارگیری:** دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید تا محل جعبه فیوزها و رلههای مربوط به سیستم تهویه مطبوع (A/C) را پیدا کنید. معمولاً یک فیوز و یک رله برای کمپرسور وجود دارد.
* **بررسی ظاهری:** فیوزها را از نظر سوختگی بررسی کنید. اگر فیوزی سوخته بود، آن را با فیوزی با همان آمپر جایگزین کنید.
* **تست رله:** برای تست رله میتوانید از یک مولتیمتر استفاده کنید یا آن را با یک رله سالم دیگر (با مشخصات مشابه) تعویض کنید تا ببینید آیا کمپرسور روشن میشود یا خیر.
**3. بررسی فشار گاز کولر (مهم):**
* **فشار پایین گاز:** یکی از شایعترین دلایل روشن نشدن کمپرسور، پایین بودن فشار گاز کولر است. یک سوئیچ فشار (Pressure Switch) در سیستم وجود دارد که از روشن شدن کمپرسور در صورت کمبود گاز جلوگیری میکند تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود.
* **نحوه بررسی:** برای بررسی فشار گاز کولر، به یک گیج فشار مخصوص سیستم A/C نیاز دارید. این کار بهتر است توسط یک تعمیرکار متخصص انجام شود، زیرا کار با گاز کولر نیاز به دانش و تجهیزات خاص دارد.
* **شارژ گاز:** اگر فشار گاز پایین بود، باید سیستم را شارژ کنید. قبل از شارژ، باید نشتیهای احتمالی سیستم را پیدا و رفع کنید.
**4. بررسی کوپلینگ کمپرسور (Clutch):**
* **کوپلینگ چیست؟** کمپرسور کولر توسط یک کوپلینگ الکترومغناطیسی به موتور خودرو متصل میشود. وقتی کولر روشن میشود، این کوپلینگ درگیر شده و کمپرسور را به حرکت در میآورد.
* **نحوه بررسی:**
* **ظاهری:** کوپلینگ را از نظر آسیبدیدگی، زنگزدگی و کثیفی بررسی کنید.
* **برق:** با استفاده از یک مولتیمتر، بررسی کنید که آیا برق به کوپلینگ میرسد یا خیر. اگر برق نمیرسد، مشکل میتواند از سیمکشی، سوئیچ A/C یا یونیت کنترل (ECU) باشد.
* **فاصله هوایی:** فاصله هوایی بین صفحه کوپلینگ و پولی کمپرسور باید در محدوده مشخصی باشد (معمولاً بین 0.3 تا 0.6 میلیمتر). اگر این فاصله زیاد باشد، کوپلینگ نمیتواند به درستی درگیر شود. میتوانید این فاصله را با فیلر گیج اندازهگیری و تنظیم کنید.
**5. بررسی سیم
در سایت نت تعمیر می توانید لیست بهترین فروشگاه های تعمیر را مشاهده کنید. سایت نت تعمیر به نشانی https://www.NetTamir.ir یک سایت عالی جهت معرفی و ثبت تبلیغات تعمیرکاران، مغازه های تعمیرات و شرکت های تعمیرات می باشد. تعمیرکاران می توانند در این سایت ثبت نام نموده و سپس رزومه خود را ثبت کنند.
مراکز تعمیر به ترتیب ستاره در سایت نت تعمیر
اگر شما هم تعمیرکار هستید و یا یک شرکت تعمیر لوازم دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه » در سایت نت تعمیر ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
تلفن مراکز چاپ به ترتیب ستاره در سایت نت تعمیر
سایر مطالب آموزشی سایت نت تعمیر :
- چرا ترمز ماشین صدا میده
- ماشین دود سفید میده مشکل از کجاست
- چرا فرمان ماشین سفت شده
- دزدگیر ماشین بی دلیل عمل میکنه چرا
- چرا چراغهای ماشین کم نور شده
- ماشین موقع حرکت سوت میکشه علت چیه
- چرا کولر ماشین باد سرد نمیزنه
- باتری ماشین زود خالی میشه دلیلش چیه
- چرا ماشین روشن نمیشه
- تعمیرات خودرو و سیستمهای ماشین
- چرا بلوتوث وصل نمیشه